måndag 1 februari 2010

Om att se världen i olika färger

Jag minns aha-upplevelsen när jag läste om ett folkslag som bara hade tre färger. Det var långt efter fysikundervisning om att färger utgör ett kontinuerligt spektrum - jag hade bara inte tänkt tanken att gränsen mellan två olika färger kunde dras någon annanstans.

T och jag har tidigare upplevt en viss förvirring kring en uppsättning handdukar som jag tycker är gråa medan han refererar till dem som "de bruna handdukarna". I kväll har hans mamma varit här och bland annat badat sitt yngsta barnbarn. När det var dags för S att komma ur badkaret frågade svärmor "ska jag torka henne med den bruna handduken?"
Nu undrar jag: dras gränserna mellan brunt och grått olika i norra Sverige jämfört med i sydligare delar? Om inte: har deras familj haft egna idéer om gråbrunt eller har jag haft fel hela livet?

2 kommentarer:

Petra sa...

Foto krävs för svar!

Norr om redligheten sa...

Jag planerar en omröstning på sidan så snart jag kommer ihåg att ta en bild, spännande va?