söndag 14 februari 2010

Ultraljudsbilder för att berätta nyheter

Någon gång i månaden dyker det upp en ultraljudsbild på Facebook eller i ett mms, motivet är alltid ett foster och svaret ständigt någon variant av grattis. Eftersom jag har haft många tillfällen under utbildningen och på jobbet att titta på ultraljudet har jag inte svårt för att se vad bilderna föreställer. Eftersom jag minns hur obegripliga ultraljudsbilder var för mig i början (i och för sig har bildkvaliteten förbättrats oerhört sen dess) undrar jag: skulle personer utan någon vana att titta på ultraljud skriva "GRATTIS! SÅ ROLIGT! NJUT!!!" som svar även om den upplagda bilden visade en gallsten (eller för er med morbid humor: en till synes elakartad tumör)?

Någon som har provat eller är beredd att göra det?

Inga kommentarer: