söndag 18 april 2010

Njut!

Ja, jag erkänner, jag är en irritabel person, något av en klimakteriehäxa men i fullt fertil (hoppas jag) ålder.

En av de saker jag retar mig på är när människor skriver "Njut!" eller, ja, samma sak fast med fler ord. Det förefaller vara en så överflödig kommentar - om de inte tror att vännen de ger uppmaningen till är en person med så dålig kontakt med de egna känslorna att han/hon inte inser när något njutbart sker utan behöver påminnas. Det sker när någon annonserar födelsen av ett barn, begynnelsen av en resa eller bara en ledig vecka.

Facebook har accelererat det här fenomenet tror jag - människor som känner ett behov av att bekräfta sina vänner och bekantskaper genom att kommentera deras uttalanden och bilder har helt enkelt en begränsad repertoar att svara med. Någon annan har hunnit före med alla former av "Grattis!", "Lycka till!" och "Ha så trevligt", man kommer inte på något vitsigt och "vi la alla besparingar på IVF men det blev inget så vi sitter barnlösa i radhuset den här sommaren" förstör ju den glada stämningen, så "Njut!" it is.

"Njut!" är ju också ett sätt att antyda att man vet vad man talar om, att man står i dörren till något man själv har betydligt större erfarenhet av och lite överlägset världsvant sådär säger "välkommen till min klubb".
Jag är inte Groucho på den här punkten, det är inte att jag är välkommen i klubben utan att njutmänniskorna redan accepterats som gör mig lite avvaktande.

Inga kommentarer: