fredag 25 december 2009

Vit jul, jul i vitt

Det har varit någon form av bloggupprop om vit, dvs helnykter, julafton på flera bloggar. Då tänker jag på minnesvärda berusningar och minns med ett leende en patient som kom in för att han inte mindes. Eftersom sjuksköterskan som tog emot inte visste hur hon skulle prioritera honom fick jag träffa en medelålders man, milt sagt vodkadoftande, som just kommit till akuten ackompanjerad av sin nyktra hustru.

-Berätta om besvären som gjort att du kommit hit.
-Jag har minnesluckor.
-Om du blåser i den här alkomätaren bara...du har 4,3 promille. Jag tycker att det verkar helt normalt att få minnesluckor när man har så mycket alkohol i kroppen, det som är förvånande är väl snarare att du är helt vaken och går att prata med?
-Jag har varit mycke´ fullare förr och då fick jag inga minnesluckor.

Hur svarar man på det? Jo, med en spruta med vitamin B1 och en remiss till Beroendeakuten.

Inga kommentarer: