söndag 8 november 2009

I vintervana Norrland döms dagens outfit annorlunda

Igår kom vi hem efter drygt två veckor i Stockholm, staden där vissa invånare hellre skulle gå utan överdel än med mössa bland folk. Jag glömde mina handskar där och någon mössa har jag ännu inte hunnit leta fram ur katakomberna under vårt hus. På barnvagnspromenaden i eftermiddags var jag med andra ord inte klädd för årstiden och en mötande rullatortant stirrade på mig som om jag vore vårdintygsmässig*. Jag försökte stirra tillbaka som om jag inte var det men är osäker på hur jag lyckades.




*vårdintyg är det en läkare skriver på någon som bedöms lida av en allvarlig psykisk störning för att kunna kvarhålla personen på psykiatrisk klinik mot dennes vilja

2 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Hon trodde förmodligen att du var smått galen som frivilligt har flyttat upp till kylan ;) ALLA i byn vet väl vem doktorn är?
Såg dock vackert ut med snön!

Norr om redligheten sa...

Jo, när jag skämtade med Konsum- (Coop-?)kassörskan om det sa hon: "Alla vet ju att du är doktor så de tycker nog att du ska ha mössa på!"