fredag 20 november 2009

Tuta och kör

När någon får ett epileptiskt anfall får de låta bli att köra bil tills de varit anfallsfria i ett år - tidigare var det två år som gällde i Sverige men vi har anpassat oss till EU:s lagstiftning. Hjärtsjukdom med risk för svimning och dåligt kontrollerad diabetes är andra sjukdomstillstånd som kan göra att någon förbjuds köra sin personbil.

Ändå är det två andra sjukdomar som är de i särklass vanligaste sjukdomsorsakerna till att en bilförare skadar andra i trafiken: demens och alkoholberoende. Då känns det lite märkligt att läsa om den australiensiske mannen med "lätt demens" som skulle köpa mjölk, tog fel avfart och var borta i nio timmar. Påverkat omdöme, någon?

När jag var ny och grön som läkare utgick jag ifrån att människor själva - eller deras familjer - skulle ta initiativet till att lägga bilnycklarna på hyllan. Därför missade jag nog i flera fall att fråga om de faktiskt körde bil. Nu brukar jag när jag ser klassiska demenstecknet "head turning sign" alltid förhöra mig om bilkörning.

Vad är då head turning sign? Jo, när personen man ställer en fråga till vänder sig till den som medföljer - ofta en make/fru - och väntar sig att den personen skall besvara frågan åt dem eftersom de inte förstår eller inte kan formulera ett svar.

2 kommentarer:

Petra sa...

Min barndomsväns mamma har epilepsi och körde glatt mig, Maria och Marias lillasyster in till stan, eller till sjön. Min särskilt en gång då hon fick ett anfall precis när vi skulle sätta oss i bilen som stod parkerad på OBS-stormarknads parkeringsplats och skulle åka hem till Hillared. Efter en kvart så där var hon ju i form igen och vi åkte hemåt. Hmm...det som var mest mystiskt med dessa anfall var att efteråt pratade ingen om vad som hänt - inte ens jag och Mia i enrum.

Norr om redligheten sa...

Det låter ju tryggt. Annars brukar - enligt min erfarenhet av att ge "nykrampade" patienter körförbud - kvinnor inse att de inte bör utsätta andra för fara, de brukar acceptera ganska omgående. Män däremot blir ofta direkt aggressiva - "men du kan inte göra så här, jag jobbar ju som busschaufför" är ju tex en favorit, eller "jag bor ute på landet. Hur har du tänkt att jag ska komma in till stan?.