måndag 26 oktober 2009

Fårflocksmentalitet när den är som sämst

Missförstå mig rätt: jag har inget emot riktiga får. Det är den mänskliga versionen jag inte tål, de som gömmer sig i flocken och slutar ta eget ansvar.
Fackföreningar är en måhända nödvändig variant - en sjuksköterska som tillfälligt vägrar hjälpa sjuka för att få upp sin lön skulle få det hett om öronen. En fackförening däremot är ett sätt att späda ut ansvaret så att ingen behöver bära kännbart eller iögonfallande mycket. Det kan jag acceptera.

När 15 personer däremot står vid samma övergångsställe (som inte är en korsning) och väntar på att få grön gubbe trots att ingen tryckt på knappen, då blir jag irriterad på Falling down-nivå.

1 kommentar:

petra sa...

HAHAHAHAHA! Tja, då är det väl bara att under vapenhot få någon att trycka på knappen?